Selma in Argentinië, Paraguay, Uruguay (2006)

Welkom op mijn reisblog over Argentinië, Paraguay en Uruguay in Zuid-Amerika. Hier volgen persoonlijke impressies van deze buurlanden, die ik met openbaar vervoer doorkruiste. Een deel van mijn avonturen staat in de door mij samengestelde landenreeksuitgave TE GAST IN Argentinië van Uitgeverij Informatie Verre Reizen (juni 2007, ISBN 978-90-76888-73-6).

donderdag 23 november 2006

Ciudad Vieja: times are changing

Dinsdag (21 november) hervat ik mijn wandeling vanaf Plaza Independencia, dat de verbinding vormt tusen de oude en de nieuwe stad. Toen Montevideo in 1726 door Spanjaarden werd gesticht, was het een ommuurde vesting. Er waren namelijk ook Portugezen, Britten, Fransen en Denen die aasten op de vermeende rijkdommen in de Banda Oriental. Veel van Montevideo's eerste inwoners zijn afkomstig van de Canarische eilanden en Buenos Aires. Dankzij de haven werd de stad een belangrijk transportcentrum voor overzeese goederen.

De oude gebouwen zijn een lust voor het oog, maar vele zijn ernstig in verval geraakt sinds de inspanningen van de autoriteiten zich halverwege de 19e eeuw verplaatsten naar de nieuwe stad. Tel daarbij de talloze economische en politieke crises op, en je krijgt een wonderbaarlijk mengsel van grandeur en armoede. Voor mij als bezoeker een spannend schouwspel, voor de minderbedeelde inwoners van deze volkswijk een hard gelag. En nu worden ze ook geleidelijk uit hun huizen verjaagd door rijkere particulieren en projectontwikkelaars, die de toeristische en economische potentie van de Ciudad Vieja hebben (her)ontdekt.


Nogmaals, voor mij als toerist is het ultiem genieten om getuige te zijn van deze opleving. In de afgelopen jaren zijn nieuwe trendy boetiekjes, galerieën en restaurantjes ontstaan op plaatsen die voorheen als no go-area golden. Her en der worden panden gerestaureerd en omgetoverd tot gewilde beleggingsobjecten (lofts!) en krijgt de wijk een steeds vriendelijker aanzicht. Al is de sfeer nog behoorlijk grimmig in bepaalde straten, waar oude daklozen laveloos op de stoep liggen, de dames van lichte zeden zich ophouden en de politie continu rondloopt.


Inmiddels heb ik ontdekt dat het bezoeken van dit soort plaatsen helemaal mijn ding is! Net als in Granada (Nicaragua) en San José (Costa Rica) zijn er zoveel interessante ontwikkelingen gaande op stedenbouwkundig en cultureel gebied. Het ene moment waan je je in het dynamische, globaliserende heden, even later stap je ogenschijnlijk honderden jaren terug in de tijd en hoop je eigenlijk dat alles bij het oude blijft. Stilstand en vooruitgang, armoede en rijkdom, alles verloopt hier schoksgewijs en veel minder gepolijst dan in Nederland.


Posted by Picasa