Selma in Argentinië, Paraguay, Uruguay (2006)

Welkom op mijn reisblog over Argentinië, Paraguay en Uruguay in Zuid-Amerika. Hier volgen persoonlijke impressies van deze buurlanden, die ik met openbaar vervoer doorkruiste. Een deel van mijn avonturen staat in de door mij samengestelde landenreeksuitgave TE GAST IN Argentinië van Uitgeverij Informatie Verre Reizen (juni 2007, ISBN 978-90-76888-73-6).

vrijdag 17 november 2006

Córdoba: in hogere sferen

Woensdag schrik ik me rot van de hitte in Córdoba, ook wel La Docta (de geleerde) genoemd. Moe van de nachtelijke busrit en zoektocht naar een rustige hotelkamer met airco (ik heb zo ongeveer het hele centrum al te voet afgelegd als ik eindig in Hotel Del Fundador) laat ik de highlights even voor wat ze zijn. In een WIFI-cafe drink ik een glas rode wijn en klap ik mijn computerbaby uit voor wat berichtjes aan het thuisfront. Dan is het bedtijd.
Donderdag 16 november stap ik met nieuwe energie aan boord van deze uit Engeland geïmporteerde dubbeldekker met open dak. De chauffeur vertelt trots dat dit voertuig ooit in een speelfilm heeft gefigureerd.



Met 3 Argentijnse toeristes, 1 Chileense toeriste en een echtpaar uit Nederland luister ik naar onze gids terwijl we anderhalf uur lang rondrijden door de bekendste straten en wijken van Córdoba. Als het steeds harder begint te regenen, gaan we toch maar een verdiepinkje lager zitten. Bij deze neogotische Iglesia del Sagrado Corazón de Jesús, gebouwd tussen 1926 en 1934, mogen we even 'loslopen'. Begrijp me niet verkeerd, het is een hele leuke trip en de Zuid-Amerikaanse dames aan boord zijn erg gecharmeerd als ze ontdekken dat ik Spaanse zinnen produceer. Maar wat valt er nog veel, heel veel te leren.



Om 12 uur duik ik verder het verleden in met 2 Duitse toeristen: we krijgen een rondleiding door het Colegio Nacional de Montserrat uit 1687. Deze school werd gesticht door Dr. Ignacio Duarte y Quirós, zoon van Portugese ouders en destijds een bekende wetenschapper. Na afloop vraag ik of de Duitsers het gezellig vinden om samen te lunchen. De oudere meneer heeft al andere verplichtingen en uiteindelijk strand ik met leeftijdgenoot Marc uit Berlijn op een terrasje aan de overkant. We delen overduidelijk onze passie voor reizen en wat begint met een colaatje en een tosti mondt uit in een borrelfestijn met Quilmesbier. De zon breekt door en om ons heen stroomt het terras vol met rechtenstudenten die het einde van hun tentamens vieren. De faculteit bevindt zich naast het terras, vandaar. Heerlijk om middenin deze Spaanstalige kippenren te zitten.


Tien uur later sluiten we onze geslaagde kennismakingslunch en -borrel af met een pizzamaaltijd op een ander terrasje, hihi. Al met al weer een leuke verrassing en aangename afwisseling op het alleen reizen & eten.

Hi Marc, have fun during the rest of your trip to Buenos Aires, the far south, Montevideo and Brazil!!! It was very nice meeting you, good luck in the future & thanks for the travel tips, greetings from Selma!

Posted by Picasa