Selma in Argentinië, Paraguay, Uruguay (2006)

Welkom op mijn reisblog over Argentinië, Paraguay en Uruguay in Zuid-Amerika. Hier volgen persoonlijke impressies van deze buurlanden, die ik met openbaar vervoer doorkruiste. Een deel van mijn avonturen staat in de door mij samengestelde landenreeksuitgave TE GAST IN Argentinië van Uitgeverij Informatie Verre Reizen (juni 2007, ISBN 978-90-76888-73-6).

zondag 26 november 2006

Holanda meets Uruguay


Ricardo en Luis waken over het wel en wee van bezoekers en inwoners van de Ciudad Vieja. Toen ik hier zaterdag opnieuw rondcirkelde, kwam ik overduidelijk in een risicozone terecht en maakte ik rechtsomkeert. Even later vertelden de heren me dat dit inderdaad het slechtste gedeelte van de wijk is, vandaar dat ze me trouw volgden.


Rossana Demarco is eigenaresse van de verrassend hippe winkel Imaginario Sur, met spullen van ruim 300 Uruguyaanse ontwerpers. Rossana heeft het kleurrijke interieur zelf bedacht en uitgevoerd. Met haar man – waterbouwkundig ingenieur – is ze ooit in ons landje geweest. En ze vond de Amsterdamse grachten prachtig, al begreep ze geen woord van de Nederlandstalige rondleiding.


Nog zo’n leuke korte ontmoeting: Elvira Risso en haar zoon Yamandú (een indiaanse naam) hebben beiden een atelier/winkel vlakbij de Mercado del Puerto en enkele jaren in Nijmegen en Utrecht gewoond, jawel. Elvira - die medicijnen heeft gestudeerd - is in 1979 door het Nederlandse Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking uitgezonden naar Nicaragua, een paar dagen nadat daar een sandinistische revolutie had plaatsgevonden tegen de dictatuur van de familie Somoza. Haar tweede zoon woont al jaren in Amsterdam. It’s a small world after all.

Posted by Picasa
Jimena Fernandez werkt parttime in de souvenirwinkel van Teatro Solís en hoopt volgend jaar haar Architectuur-opleiding af te ronden met een academische studiereis van 7 maanden door verschillende landen die toonaangevend zijn op haar vakgebied, zoals Japan, Frankrijk en … Nederland. Het onderwijs in Uruguay wordt door de staat betaald, maar sinds de zware economische crisis in buurlanden (en belangrijkste handelspartners) Argentinië en Brazilië is deze studiereis teruggebracht van 10 naar 7 maanden.