Selma in Argentinië, Paraguay, Uruguay (2006)

Welkom op mijn reisblog over Argentinië, Paraguay en Uruguay in Zuid-Amerika. Hier volgen persoonlijke impressies van deze buurlanden, die ik met openbaar vervoer doorkruiste. Een deel van mijn avonturen staat in de door mij samengestelde landenreeksuitgave TE GAST IN Argentinië van Uitgeverij Informatie Verre Reizen (juni 2007, ISBN 978-90-76888-73-6).

zondag 26 november 2006

Portugese sferen in Colonia

Het waren de Portugezen die in 1680 als eerste Europeanen een strategisch fort stichtten in Uruguay: Colonia del Sacramento aan de Río de la Plata, bijna recht tegenover Buenos Aires. De Spanjaarden waren not amused over het bestaan van dit smokkelaarsnest dat brutaal hun handelsmonopolie in deze regio ondermijnde en als doorvoerhaven van Britse goederen naar Argentinië fungeerde. Als antwoord op de toenemende invloed van Portugal stichtten ze in 1726 Montevideo en na diverse mislukte pogingen veroverde de Spanjaard Viceroy Ceballos uiteindelijk in 1762 Colonia op de Portugezen.

Weer veel later, in 1995, verklaarde UNESCO deze koloniale stad (Barrio Histórico) tot cultureel werelderfgoed. En tegenwoordig bezoeken vele toeristen de oude straten en huizen die zowel Portugese als Spaanse kenmerken vertonen. Ik maakte er afgelopen vrijdag een aangenaam dagtripje van en bracht in feite meer uren in de bus door dan in het kleine historische centrum, haha.


Daar staat wel weer een beklimming van de vuurtoren (uit de 19e eeuw) tegenover en een relaxte lunch met uitzicht op de glinsterende rivier, de oude haven en mooie oldtimers. Ook glipte ik bij enkele galerietjes en museumpjes naar binnen, waaronder het Museo de Azulejo met vrolijke Portugese tegeltje op een paar vierkante meter die door maar liefst 2 strengkijkende suppoosten worden bewaakt.


Posted by Picasa