Selma in Argentinië, Paraguay, Uruguay (2006)

Welkom op mijn reisblog over Argentinië, Paraguay en Uruguay in Zuid-Amerika. Hier volgen persoonlijke impressies van deze buurlanden, die ik met openbaar vervoer doorkruiste. Een deel van mijn avonturen staat in de door mij samengestelde landenreeksuitgave TE GAST IN Argentinië van Uitgeverij Informatie Verre Reizen (juni 2007, ISBN 978-90-76888-73-6).

donderdag 30 november 2006

Puerto Madero

Uitzicht vanaf het voormalige Hotel de Inmigrantes op Dársena Norte. Achter deze noordelijke haven ligt Puerto Madero Oeste, een uitgestrekt havengebied dat totaal is gerenoveerd. Zes vervallen pakhuizen werden omgetoverd in dure kantoren en restaurants en vormen sinds 1996 een modern, exclusief stukje Buenos Aires.


Aan de overkant ligt Puerto Madero Este, dat tijdens de economische crisis in 2002 is ontdekt door internationale projectontwikkelaars. De devaluatie van de Argentijnse peso maakte dit troosteloze gebied tot een zeer aantrekkelijk en relatief goedkoop investeringsobject. Tegenwoordig bedraagt de prijs per vierkante meter zo'n U$1800.


Er wordt afgebroken en opgebouwd dat het een lieve lust is als ik er rondloop. De bedrijvigheid en schaalgrootte van 'onze' Kop van Zuid verbleken hierbij.


Hieronder zie je de Puenta de la Mujer, een in december 2001 geopende voetgangersbrug tussen Puerto Madero Oeste en Este. Ontworpen door de (mij on)bekende Spanjaard Santiago Calatrava en gefinancierd door ene Alberto R González (U$6 miljoen).

Posted by Picasa